Brašny na kolo

Konečně se popis jízdy s brašnami dostává k jádru pudla - tedy brašnám. Těch je na našem trhu čím dál víc a jsou odstupňovány podle náročnosti použití. S rostoucí třídou brašen se setkáváme např. s posílenými švy, nepropustnými materiály, s větším počtem pásek na různá připnutí brašen ke kolu nebo na přenášení v ruce, přes rameno apod.

  • Nejnižší kategorie brašen bývá určena pro rekreační turistiku. Brašny bývají menší, lehčí a zpravidla v dešti promoknou.
  • Střední třída brašen se hodí na víkendové projížďky a vícedenní výlety v civilizovaných zemích. Brašny už zpravidla mají vyztužené švy a vydrží, když na ně chvíli prší.
  • Nejvyšší třída brašen je určena pro nadšence, kteří jsou ochotni si na kole s brašnami užít i trochu nadstandardních zážitků, které by průměrný cyklista klidně sledoval jen v televizních zprávách. Brašny bývají dosti veliké, unesou zatížení až 40 kg, mívají podlepené švy, bývají potaženy gumou nebo ušity z nepropustných tkanin a mívají vodotěsné zapínání. Lze je úspěšně použít třeba i jako lodní pytle do špičky a zádě na kanoi.

Zadní brašny vezou hlavní část našeho nákladu, někdy všechen. Z hlediska garderóby je můžeme dělit na dva hlavní typy: komplety, které se hází shora přes nosič, a samostatné brašny, které se připínají z boku nosiče. Komplety, které se dávají shora přes nosič, jsou tvořeny dvěma bočními brašnami, které jsou nahoře sešity spojovacím dílcem, na který nasedá díl třetí - horní brašna, připomínající polštář. Někdy je polštář s kapsami sešit dohromady, někdy ho lze odepnout. Výhodou těchto brašen je nízká cena a hmotnost - je to v podstatě jen látka a trochu výztuhy. Dají se šikovně vzít přes ruku. Největším mínusem je, že bývají na zipy, které jsou namáhány v tahu. Pokud uvážíme, že kolo s brašnami nejde dát do stojánku, ale musí se opírat o plot, dům, strom, ošklivou ženu apod., je nasnadě, že vám každou chvíli spadne - a máte po zipech. Druhou nevýhodou tohoto typu brašen je, že jsou "nad kolem" hodně vysoko. Při jízdě do kopce ze sedla mohou kolem a nosičem vibrovat, což není nic příjemného. Můžeme je ale v klidu doporučit pro méně náročnou cyklistiku.

Závěsné boční brašny jsou tvořeny samostatnými kapsami, které se věší na dva háčky podél horních tyček nosiče. Třetím háčkem se přichycují dole, aby se nehoupaly. Někdy stačí si vzít jen jednu brašnu. První z výhod těchto brašen je stabilita při jízdě. Jsou umístěny poměrně nízko nad zemí, a posunují těžiště kola níže, což je docela příjemné na řízení. Při jízdě ze sedla se nehoupou. Snadno se připevňují a sundávají. Nemají zipy ale zdrhovadla, která vydrží prakticky cokoli - pády i dlouhodobý veliký tah. Bývají větší než boční brašny z "kompletu" a lze k nim přidat nahoru na nosič ještě nějaký sólový "polštář", stan, spacák, karimatku nebo třeba kytaru. Přenášejí se v ruce jako nákupní tašky. Stejný typ brašen lze použít jak na zadní nosič, tak dopředu. Nevýhodou je o něco málo vyšší hmotnost a o něco vyšší pořizovací cena. A při nošení se háčky někdy motají pod nohy.

Přední brašny - ještě že existuje jen jediný typ předních brašen, a to jsou závěsné háčkové brašny popsané výše. Pro pohodovou jízdu je důležité, aby byly obě brašny podobně těžké a obecně spíše lehčí (alumatka, spacák), aby se snadno řídilo. Těžké věci dávejte dozadu. Pokud už musíte dát nějaké těžké věci i dopředu, pak je uložte v brašnách dolů a teprve na ně dávejte věci lehké - kvůli těžišti. Nedávno jsem spatřil v Klecánkách u jezu turistu, který měl na předním horním nosiči (no potěš) připevněný komplet ze zadních brašen. Myslím, že to nemohla být příjemná vyjížďka. Neberte si z něj příklad.

Samostatné "polštáře" na zadní/přední horní nosič doplňují sortiment háčkových brašen a slouží k přepravě velkých lehkých věcí - třeba spacáků, stanu apod. Při jízdě je největším kamenem úrazu, aby se nenakláněly do strany. Může být proto výhodné je připínat nejen k nosiči, ale i do stran k zavěšeným (naplněným :-)) bočním kapsám. Před nákupem si prohlédněte, jestli se dají přidělat na váš nosič a zvažte, jestli není jednodušší dát stan do igelitky a na nosič ho přikurtovat gumicukem.

Brašny na řidítka představují malé hranaté boxy, do kterých se vejde foťák, pštrosí vejce, čokoláda a do bočních sítěk kapesník, mobil a třeba sluneční brýle. Šikovnou součástí brašny jsou průhledné desky na mapu. Jinak od ní příliš neočekávejte - při větším zatížení vám bude vychylovat řídítka do stran, protože je nad těžištěm přední vidlice. Při uchycení různými naklapávacími zámky (viz kapitola o nosičích) se bude i ze zámkem postupně naklánět dopředu.

Brašničky pod sedlo a do rámu jsou výhodné, pokud jedete na výlet nalehko a nevezete už jinou brašnu. Většinou se do nich dávají montážní klíče, náhradní duše, sexuální pomůcky a peníze. Bývají na zip a několik suchých zipů a není v nich veliký praktický rozdíl. Největší u brašen pod sedlo mívají objem kolem 1,3 litru, největší z brašen do rámu cca 2,5 litru.

Předchozí text: Nosiče na kolo

Další text: Další výbava aneb tuning

Stránky www.cyklobrasny.cz píše Jeroným a stará se o ně Yuhů