Jak kolo přepravovat, zejména letadlem

S reinkarnací cyklistiky v západní Evropě můžeme zálibně sledovat, jak na ni reagují různí přepravci. Většina se snaží vyjít cyklistům vstříc.

MHD Praha

Do tramvaje, autobusu a lanovky s kolem nesmíte, a to ani pokud je rozbité, tj. nepojízdné, tj. na něm nejde jet. Takže ani když vezete kolo do servisu. To platí i u nízkopodlažních autobusů a autobusu č. 100, který jezdí ze Zličína na Ruzyň a má zvětšené prostory pro převoz zavazadel. Pokud kolo složíte do futrálu (odmontovat přední a zadní kolo, řidítka a dát je z boku), uznají vám ho jako nadměrné zavazadlo.

V metru se smí kolo vozit zdarma, a to na plošině u posledních dveří vagónu. Dříve platilo, že se smí vozit jen na konci vlaku, teď už se smí v každém vagónu.

Autobusy

Pokud chcete dopravovat kolo po Čechách busem, připravte se na to, že to bude oříšek. Určitě musí být dost složené (přední a zadní kolo odmontované, řidítka vysunutá) a budou po vás chtít, abyste ho měli v nějakém futrálu. Takovým futrálem může být třeba stará cícha.

O podmínkách přepravy kola se vždy dohodněte předem s patřičným dopravcem a rezervujte si nějak na něj místo.

V rozvojových zemích a v Jižní Evropě bývá přeprava složeného kola v autobuse bez problému za běžný zavazadlový poplatek nebo zadarmo.

Vlaky - nešťastný monopol ČD

Hlavní díl vašich cyklistických výletů bude asi navázán na dopravu vlakem. Ta bývá k přepravě kol většinou vcelku vstřícná. I tak se ale obrňte trpělivostí. Na Dráze se uvažuje pomalu a trochu jinak než ve zbývajícím světě. Nenechte se tím zviklat.

ČD vyhlašují každý rok nové způsoby přepravy kol. I když změny vstupují v platnost na začátku prosince, je úplně normální, že ještě následující léto o nich průvodčí nevědí a neumějí prodat nové typy jízdenek.

Jaké tedy máme možnosti přepravy kola v létě a na podzim 2007:

a) jednorázová jízdenka za 26 Kč a buď si kolo naložíte a hlídáte sami (příměstské vlaky, osobáky), nebo ho v rychlíku dáte do oddílu "Úschovy během přepravy", neboli hitláku, nesprávně poštovního vozu. Do hitláku ho podáváte z nástupiště a pak si za jízdy jdete vyřídit jízdenku s vlakvedoucím, který má ve vagóně okénko. Někteří vlakvedoucí vydávají jízdenky na nástupišti a pouze po jedné. Pak teprve nakládají další kolo, takže rychlík mezi Prahou a Zábřehem kvůli nim nabere zpoždění půl hodiny.

b) Kromě přepravy kola v hitláku a nebo na vyhrazených místech v příměstských vlacích a regionálních motoráčcích se smí v osobních a spěšných vlacích kolo přepravovat také na úplně prvním a úplně posledním představci (uličce před záchodem) vagónu vlaku, pokud to průvodčí nezakáže. Smí tam být nejvýše dvě kola zároveň a nesmí to být vagón 1. třídy nebo služební vagón. Platí se za to také 26 Kč a kolo si musíte hlídat sami, nejlépe zamknout (někdy se průvodčí ustrne a dovolí vzít kolo do prázdného kupé).

c) Pokud s kolem přestupujete, platíte 26 Kč za každý vlak. Pokud jedete vícekrát za sebou, vyplatí se koupit "kombinovaný jízdní doklad dvoudenní nebo třídenní", na který můžete kolo vozit s neomezeným počtem přestupů a dávat si ho zadarmo i do úschovny. Stojí 60/80 Kč a je přenosný.

Před podáním kola k přepravě musíte z kola sundat brašny, tachometr a světla. Je dobré sundat nebo odklopit také zrcátko, protože ve služebním voze se ke kolům chovají jako k pytlu brambor.

Pozor na odbavení kola v rychlíkách na trati Praha - České Budějovice, kde si musíte zamluvit pro kolo rezervaci, protože , cituji: " ... ono těch cyklistů jezdilo tolik, že se nám sem ty kola kolikrát ani nevešly a museli jsme brát o vagón víc... ". Rezervace stojí 30 Kč a musíte si ji koupit nejpozději 2 hodiny před odjezdem a jedině na Hlaváku. Pokud ji nemáte, zaplatíte pak u rychlíku k jízdence pokutu 50 Kč, nebo se nevejdete. Přeprava kola do ČB a zpět pak stojí 26+50+26+50 Kč, což je pomalu víc než samotná jízdenka.

Ve vlacích SC, EC, IC a Ex se dříve kola vozit nesměla. Dnes už je občas přeprava kol povolena (také s povinnou rezervací předem). Některé vlaky mohou brát kola i na Slovensko, kde se pak platí stejně jako v ČR, tj 26,- SKK za jednu jízdu. O které rychlíky se jedná se raději informujte.

* postřeh: rychlík Pannonia (do Bukurešti nebo Bulharska) má první a poslední vagón 1. třídu a nemá služební oddíl. Nejde v něm proto kolo přepravovat jinak než složené jako spoluzavazadlo v kupé.

Kolo letadlem

Zlatý hřeb. Pokud chcete přepravovat kolo letecky, máte v zásadě tři možnosti. Záleží na tom, kolik máte povolenou hmotnost zavazala. Po Evropě to bývá 20 kg + 10 kg příruční brašna na palubu, u dálkových letů je to u každé společnosti jinak, od 20+10kg/os až po 64+10 kg/osobu.

Kolo můžete vozit následujícími způsoby:

  1. zkusit ho uplatnit jako sportovní potřebu a vyžádat si od letecké společnosti zvýšený váhový limit bez zvýšení ceny letenky. Tyto limity mají např. potápěči nebo surfaři - je to u každé letecké společnosti jinak.
  2. podat ho jako nadměrné zavazadlo a vejít se/ nevejít se do váhových limitů k letence (zdarma/nadváha)
  3. sbalit ho tak, aby šlo podat jako zavazadlo běžných rozměrů a vejít se / nevejít se do váhových limitů.

Ve všech třech případech začněte tím, že si vyžádáte na společnosti, aby vám potvrdila rezervaci místa pro kolo v nákladovém prostoru, což se řeší s prodejcem před zaplacením letenky (nikdy ne až po zaplacení). Pokud to potvrdí, máte nepsaný limit cca 120 x 120 x 40 cm a můžete se vrhnout na přípravy. Z toho mimochodem vyplývá, že letenky na výlety s kolem není dobré kupovat u přeprodejců typu Student Agency, ale přímo u leteckého dopravce.

Balení kola začněte tím, že si představíte ukrajinské/ruské/marocké dělníky letištní správy, jak kolem švihnou při překládání zavazadel. Sbalte proto kolo tak, aby to vydrželo.

Postupy jak připravit kolo na cestu jsou dva - dražší+jednodušší a zdarma+pracnější. Dražší způsob nemusí znamenat bezpečnější. V obou případech to znamená kolo rozebrat.

a) Kolo v přepravní papírové krabici - oficiální způsob, preferovaný leteckými společnostmi. Odšroubujte kola a narovnejte řídítka na podél, otočte šlapky. Kolo vložte do krabice, zajistěte proti kymácení a je to. Krabici vám např. v KLM prodají za tisíc korun (a v obchodě s kolama vám ji rádi dají zadarmo). Otázka je, co v cíli s krabicí.

b) Kolo v látkovém futrálu, který povezete i zpátky (a využijete při přepravě kola v busech). Futrál musí být přiměřeně lehký, pevný a skladný. Prodávané futrály jsou hodně velké a těžko je pak někde vozit. Pokud uvažujete si futrál ušít, lze doporučit třeba starý stan nebo cíchu. Pro přepravu ve futrálu je nutná důkladná demontáž a zabezpečení kola.

Demontáž kola by mohla vypadat třeba takhle: přední a zadní kolo připevníte z jedné a druhé strany rámu gumicukama nebo provázkem. Vyndáte řídítka a vidlici, které umístíte do volného prostoru mezi kola a rám a připevníte ji (nezapomeňte na skleničku na ložiska a podložky z hlavového složení). Nakonec přes to všecko dáte zadní nebo i přední nosič, který by eventuálně tlumil boční nárazy. Kolo musí být vyfouknuté, nebo vám praskne! Vznikne neforemný placatý balík, ze kterého čouhá zejména sedlo a přehazovačka - nejzranitelnější část kola. Povolte je a sklopte dovnitř balíku tak, aby nevyčnívaly. Při demontáži vám jistě vznikne mezi předním a zadním kolem volný prostor. Pokud by vám někdo na kolo hodil kufr, ohnul by ráfky - proto prostor vyplňte několika polystyrénovými špalíky - nic neváží a vydrží docela veliký tlak. Cestou zpátky určitě najdete u letiště polystyrenu habaděj...

Pokud chcete uhrát přepravu zavazadel zdarma, doplňte ke kolu ještě věci, které si nelze vzít na palubu (kovové předměty apod...) tak, aby mělo dohromady těsně pod váš váhový limit. To se dá zvládnout, i pokud máte limit jen 20 kg. Na závěr dejte kolo do futrálu a na futrál nakreslete výrazné symboly kola, aby bylo všem jasno, že musí být opatrní. Jednu brašnu si vezměte na palubu jako příruční zavazadlo (do 10 kg). Foťák si při vážení zavazadel nechte na krku, jiné těžké věci zase v bundě, kterou máte na sobě.

Rozebrat a složit kolo si zkuste ještě předtím, než se pustíte do úvah o kole v letadle. Při prvním pokusu mi trvalo rozebírání a hledání optimálního způsobu, jak kolo zmenšit, 4 hodiny. Postavení zpátky trvalo hodinu a půl. Při dalších pokusech naostro na letištním parkovišti už to šlo rozebrat za necelou hodinu, složit za 35 minut. Rychleji už asi těžko. Jednou nešly otočit šlapky.

Pokud přestupujete, nechte si kolo odbavit vždy jen na jeden let a pak si ho úplně vyzvedněte a podejte k novému odbavení. Letištní personál totiž určitě nebude nijak nadšený, že má s kolem manipulovat, a je možné, že by ho při přestupu někde nechali a nedovezli včas. Na velkých letištích budete potřebovat na přestup víc času - ve Frankfurtu, Paříži, Madridu a na Heathrow minimálně 2,5 hodiny, v Římě, Mnichově a Vídni alespoň 1,5h. Báječný pocit neomezené volnosti v cílové destinaci za to rozhodně stojí.

Předchozí text: Oblečení na kolo

Další text: Jak si zabalit na kolo

Stránky www.cyklobrasny.cz píše Jeroným a stará se o ně Yuhů