Nosiče na kolo

Jízda s brašnami předpokládá mít na kole odpovídající nosič nebo nosiče. Ne všechny nosiče se na vození brašen hodí - ať už kvůli absenci různých tyček, které by bránily, aby se vám brašny nehoupaly do drátů, tak kvůli titěrnosti nosiče, který není vždy s to uvézt třeba 25 - 30 kg po lesní cestě. Spojené brašny jde sice dát přes jakýkoli zadní nosič, pokud ale plánujete vybavit kolo třeba závěsnými kapsami, které se dávají z boku, ohlídejte si, aby bylo za co zaháknout jejich spodní háček. Buď ať je na nosiči navařený nějaký zobáček, nebo ať se někde dole (blízko středu kola) kříží nosičové tyčky ve tvaru písmene X. Předvedou vám to v obchodě. A nebo si to tam přiděláte klempířskou svépomocí.

Tuhost

Tuhost - nejdůležitější vlastnost nosiče. Nosič je takovým nutným zlem někde mezi kolem a brašnami. Je zodpovědný za kmitání nákladu při jízdě. Tento nepříjemný a nebezpečný jev lze omezit jednak výběrem vhodného nosiče, jednak jeho dobrým připevněním a pak způsobem nakládání kola a stylem jízdy (takže vlastně vším). To platí ať už potřebujete na kole vozit řepu, kamení, písek, cement a nebo jenom obyčejné cihly.

Zadní nosič

Stabilní zadní nosič by měl mít kromě běžného tvaru (horní plošinka, tyčky dolů, zábrana proti vychýlení brašen do drátů kola) ještě uvnitř nějakou šikmou tyčku jako zavětrování, proti bočnímu houpání. Tuto nutnost pocítíte hlavně při jízdě do kopce, pokud vstanete ze sedla a hazíte kolem sem tam. A potom při rychlých sjezdech, kde se může zatížené kolo rozkmitat.

Kromě šikmé zavětrovací tyčky dále platí, že čím níž nad kolo se vám podaří nosič připevnit, tím lépe. Každý centimetr dolů je důležitý - a nejen kvůli řepě. Stojí za to převrtat na tyčkách dírky. V ideálním případě k nosiči můžete nakonec připnout zadní blatník v jeho nejvyšším bodě. Dále si ohlídejte, ať nemáte dlouhé koncovky pro připnutí nosiče pod sedlem. Zpravidla jsou to dvě hliníkové tyčky na stavitelném šroubovatelném kloubu. Pokud to lze, je určitě stabilnější připevnit nosič do nové objímky na sedlovku, nebo přímo do jejího šroubu, než tyčky otáčet "dolů" ke šroubu na připevnění blatníku k rámu, jak to uvidíte na návodu k použití nosiče.

Při vícedenních cyklistických výletech začnete věci vázat vně brašen. Nejdřív si dáte spacák a karimatku na nosič nahoru, potom přes ně tričko, aby se usušilo, bundu atd. Bude se vám hodit, když je nosič o trošku delší. Pozor ale - i v tuhle chvíli dávejte těžké věci co nejblíže k sedlu, ať vám s nosičem nehoupou.

Občas jsou na kolech vidět nosiče připevněné pouze na sedlovku, bez tyček dolů ke středu kola. U celoodpružených kol je to sice jediná možnost, ale i tak nejsou tyto nosiče pro převážení brašen moc vhodné, moc toho neunesou.

Přední nosič

Přední horní nosič není praktický, protože tím, jak je vidlice kola mírně šikmo, má náklad nad předním kolem vždy tendenci zatáčet řidítka. Z takové jízdy hodně bolí ramena a nejde to vydržet dlouho. Přední horní nosič proto nedoporučuji a nemám k němu jiné rady než všecko nacpat do ostatních brašen.

Jiná situace je u předních nosičů pro boční brašny (kapsy). Ty se montují z boku předního kola a vycházejí těsně pod těžiště vidlice. Po zavěšení naložených brašen přední vidlici stabilizují. Když se to dobře trefí, můžete pak jezdit po asfaltu kilometry bez držení. Ale to tedy až poté, co vyřešíte montáž nosiče. A to je bohužel dost klempířská disciplína.

Na našem trhu jsou dneska v zásadě dva druhy předních bočních nosičů, ale jistě se dá na netu najít i další. Ten jednodušší z nich vypadá jako dva trojúhelníky, které jsou vzájemně propojeny tyčkou do obloučku (vypadá jako rám od blatníku). Nosič je svařen jako jeden kus. Je lehký, ale pasuje jen na některé trekingy a favority. Pro montáž na horáka si ho budete muset opatrně roztáhnout asi o 4 cm. Možná zjistíte, že nemáte na vidlici dostatek volných dírek. Pokud možno se musíte ještě vyhnout kotoučové brzdě. V tu chvíli nastupuje vaše fantazie, dejte jen pozor, aby mohla vidlice pružit a nenarážela do nosiče. Když to všechno pokoříte, za odměnu si na něj můžete připnout přední blatník.

Pokud nemáte ke klempířině vlohy a čas, zkuste nosič pro odpružené vidlice. Na našem trhu ho můžete vidět v podání značky Sport Arsenal. Nosič se skládá z několika ohnutých tyček, které si sešroubujete v takových roztečích, jak to odpovídá vašemu kolu. Nosič nepotřebuje žádné dírky na vidlici, protože se k vidlici chytá vlastními objímkami. Po všech stránkách je proto jeho užívání jednodušší. Praktické mínus je jenom jeho vyšší hmotnost - váží asi 800 g, zatímco ten výše popsaný asi 450.

Nosič na řidítka

Na řídítka je dnes populární připínat malý hranatý chlebníček, ve kterém máte pohotovostní foťák a peněženku. Přes brašnu přidělanou mapu v nepromokavém pouzdře a v bočních síťkách kapesník, mobil a sluneční brýle. Nic víc do této brašny nedoporučuji dávat, protože tím, že je nad osou přední vidlice, při zatížení vybočuje přední kolo - viz výše. Řídítkové nosiče jsou v zásadě dvou typů - jednak tzv. Quick fix, jednak se dá brašna nasunout na kovové tyčky. Quickfix je veliká umělohmotná patentka, do které brašnu přicvaknete a je to. Jeho úskalím je jednak průměr objímky - zatím se dělá jen malá, vhodná pro tenká řídítka. Pokud chcete nacpat quickfix na horské kolo, musíte objímku obrousit asi o 5 mm. Není to neproveditelné. Druhým úskalím je postupné protáčení objímky, kdy vám brašna klesá a klesá a čas od času musíte objímku znovu zvednout do vzpřímené polohy.

Druhý typ řídítkových nosičů představuje dvě kovové tyčky, na které se brašna nasunuje (bude fotka na titulní stránce této sekce). Tento nosič je těžší, za jízdy chrastí a poškrábe řídítka. Pokud jedete bez přední brašny, vypadá to, jako byste měli na kole antiradar nebo kulomet. S quickfixem jste na tom lépe - vypadáte, jako byste měli na kole spojovací spřáhlo od pantografové vlakové jednotky E471.

Předchozí text: Brzdy

Další text: Na nosič přijdou brašny

Stránky www.cyklobrasny.cz píše Jeroným a stará se o ně Yuhů