Výběr typu kola

Jízda s brašnami klade na kolo zvýšené nároky, kvůli kterým nejsou pro tento druh cyklistiky všechna kola úplně vhod. V zásadě jde o to, že brašnami zatěžujete některé části kola, které jsou při běžné jízdě do supermarketu odlehčené, ale po zatížení mohou začít nějak kmitat, vibrovat, nebo být zkrátka vystaveny mnohem většímu namáhání.

Co chtít pro cestu s brašnami

Tuhost rámu: je nutné mít pevnější kolo ze silnějších trubek, aby v zatáčkách nekmitalo. Zvláště tristní je to u přední vidlice na favoritu.

Spolehlivost: zatížené kolo jede z kopečka cca o třetinu rychleji, do kopce zase pomalu. Proto se na něm také častěji přehazuje. Přehazovačka musí klapat přesně a rychle. I ráfky dostávají v zatáčkách čočku, dobré je, aby měly nějakou volnou komůrku (na průřezu vypadaly třeba jako písmeno A a ne jenom jako písmeno U). V obchodě vám poradí.

Brzdy: dostávají pěkně zabrat :-) (samostatná kapitola o brždění)

Nosič: musí spolehlivě vydržet větší zatížení (o nosičích)

Těžiště kola při jízdě s brašnami je oproti jízdě nalehko o dost níž a kolo lépe sedí na silnici.

Cyklista s brašnami se nejčastěji pohybuje po méně frekventovaných silnicích, cyklistických stezkách, turisticky zajímavých lokalitách a na polních nebo lesních cestách. Zpravidla ve zvlněném terénu. Kolo proto musí být přiměřeně univerzální, takový hybrid mezi dobrými vlastnostmi blízkých typů kol. Brašny jde dát na řadu kol, první prudký skopec pak ale může být zároveň vaším posledním - a byla by škoda to zabalit tak rychle. Titěrnější kola s tenkými trubkami se při zatížení snadno rozkmitají, což může vést i k pádu. Nejčastěji při sjezdu serpentin, kdy se současně brzdí i zatáčí a člověk postupně jezdí zatáčky větší a větší rychlostí, co to dá.

Upravené horské kolo

Jako výchozí typ proto hledejte kolo horské, které si trochu upravíte, aby vám jezdilo co nejlépe, třeba skoro jako favorit nebo aspoň trekking na rovné silnici.

Nejdůležitější úprava je zároveň nejjednodušší. Kdo jste zkusil jet na horáku po asfaltu, víte, že to není žádný med. Špunty na pláštích melodicky bručí, zatímco vy šlapete jako blázen a kolo jede pomalu. Recept na potlačení valivého odporu je snadný: koupit za tři stovky hladší tenké pláště a vyměnit je. Je to otázkou čtvrt hodiny. Ráfky si nechte původní, jsou pevnější než silničkové a pláště na nich budou lépe sedět. Není vůbec na škodu, když jsou pláště tak úzké, že nepřesahují šířku ráfku. Tímto zákrokem jednak vyrobíte rychlé pevné kolo, navíc ho hned také odlehčíte asi o půl kila. Na druhou stranu vám od teď může kolo trochu hrabat v blátě a při některých bočních manévrech, jako je vyjetí z rýhy na polní cestě, přejezd tramvajových kolejí nebo jízda na sněhu, budete muset dávat větší pozor. Je to individuální.

Na horských kolech v cenové relaci od cca 8 tisíc je standardem odpružená přední vidlice. Prodejci v obchodech říkají, že vidlice nemá ráda, když se moc zatěžuje, a to zejména (!) brašnami. Zkuste se zeptat, jestli to zkoušeli, a zjistíte, že s předními brašnami většinou žádnou zkušenost nemají. Odpružená vidlice totiž zatížení od předních brašen snáší úplně normálně - mimo jiné proto, že brašny zatěžují spodní, neodpruženou, část. Jak se přidělává nosič na odpruženou vidlici je v samostatné kapitole o nosičích.

Nehorské kolo

V poslední době se i do Čech vrací móda klasických "městských" kol se širokými plášti, plechovými blatníky, dynamem a několika málo převody. Bývají v oblibě hlavně u starší generace cyklistů (nejčastěji anglicky mluvících), kteří jezdí mírným tempem. Kola mají zpravidla dost robustní konstrukci vydrží veliké zatížení od brašen.

U náročných horských cyklistů přichází v úvahu také varianta využití celoodpruženého kola. Tato kola se pro jízdu s brašnami nehodí, protože na ně nejde spolehlivě a pevně přidělat nosiče. Totéž lze říci i o mnoha dalších specializovaných typech kol, u kterých ale předpokládáme, že jejich uživatel ví, proč si je vybral.

Brašny lze naopak úspěšně přidat na lehokola, neboli lehocipedy. Stránky příznivců lehocipedů snadno najdete na internetu.

Předchozí text: turistika s kolem

Další text: brzdy na kolo

Stránky www.cyklobrasny.cz píše Jeroným a stará se o ně Yuhů